21-07-2024 22:58
Redigeret 21-07-2024 23:38
|
Nyt om holdturneringen sæson 2024 - 2025
Kære backgammonspillere, vi håber at I ligesom os, glæder jer til holdturneringen! 😊 Næste uge, 23. juli kommer invitationen ud, og vi ser frem til at modtage alle jeres tilmeldinger. Asger Kring assisteret af Gitte TU, lægger i år kampprogrammet for Øst. I Vest står Christian Klebajn og Esben Muhlig Sørensen for programlægningen. Dette igangsættes umiddelbart efter der lukkes for tilmeldinger 8. august. Vi forventer det færdige kampprogram er klart 22. august.
Det foreløbige program:
- 23. juli Invitationen udsendes til alle holdkaptajner, og på Forum.
- 8. august Deadline for tilmeldinger
- 5. september – første runde
- Uge 42 Efterårsferie
- 14. december Sidste runde inden juleferien
- 4. januar 2025 første runde efter Nytår
- Vinterferie i uge 7 & 8 2025
- Lørdag den 1. marts 2025 – holdturerings afslutning.
- Lørdag 1. marts eller søndag 2. marts afslutning vest (dato og sted tilgår når vi har deres program)
- Lørdag den 15. marts 2025 - Final 4 og Playoffs for 1.,2. og 3. division.
- Final 4 afvikles i samme format som sæson 23/24.
Holdturnering weekender – foreløbig (landsdækkende divisioner) Elitedivisionen - 10 østhold og 2 vesthold: 6 af østholdene skal til Jylland 2 gange for at afvikle deres kampe. 4 skal afsted en gang. Disse fire hold skal også spille 2 kampe mod vestholdene i København. Den ene dag bliver i efteråret, og den anden bliver afslutningsweekenden. De to vesthold skal således også krydse storebælt 2 gange. Holdene der får skal afsted flest gange, er udvalgt på baggrund af tidligere års rejse aktivitet.
1 division - 6 hold i København, 3 på Fyn, 2 i Jylland og et i Sverige
Her bliver det straks mere indviklet, med 5 vesthold. Da de færreste spilledsteder har plads til 10 hold - og for at minimere rejsekilometer i vest - så vil der være nogle hold der tager til Fyn og andre til Jylland i den samme weekend.
- Følgende datoer er afsat:
Lørdag den 21. september Lørdag den 5. oktober Weekenden den 26.-27. oktober Lørdag den 9. november Lørdag den 7. december Lørdag den 11. januar Lørdag den 25. januar Lørdag den 1. februar Lørdag den 1. marts (Afslutningsdag Øst) Lørdag den 1. marts (afslutningsdag Vest) tid og sted tilgår når vi får programmet fra Vest.
Der bliver udsendt mails til holdkaptajner i næste uge med uddybning af weekendprogram/ rejseplan. Endeligt program foreligger først når alle tilmeldinger er i hus.
Turneringsudvalget har evalueret på sidste års nye regel tiltag for Holdturneringen, og foretaget enkelte justeringer. Et opdateret regelsæt bliver lagt på hjemmesiden.
- Sidste år indførte vi et såkaldt ”holdprivilegie” gældende for alle klubhold i alle divisioner. Det har fungeret rigtig fint, ikke altid let i starten, særligt for nogle vesthold, som har haft tradition for at sætte holdene lidt anderledes end i øst.
I sæson 23/24, har der samlet været benyttet 45 ud af i alt 360 mulige reserver i alle divisioner. Kun et enkelt hold har benyttet alle 5 reserver. De nye tiltag / regler bevares, men antallet af reserver opjusteres til 6 mod nuværende 5 mulige. Gældende for klubber med mere end et hold, så får klubbens højest rangerede hold/førsteholdet, mulighed for at benytte 10 reserver. Klubbens førstehold defineres som klubbens højest rangerede hold. De 10 reserver, gives for at imødekomme klubbernes ønske om at talentudvikle, samtidigt giver det mulighed for at klubberne kan stille hold med større ro og muligvis danne flere hold i divisionerne.
- Klubber med flere hold, skal før sæsonstart, placere deres spillere på et stamhold, fx spiller A spiller for 1. divisonsholdet, spiller B for 2. divsionsholdet osv. – Det hold man spiller for ved sæsonstart, er ens stamhold. Ved tilmelding af mere end et hold fra en klub, forventes holdene opstillet og tilmeldt i styrkeorden, at klubbens 1. hold er stærkere end klubbens 2. hold osv.
- TU anbefaler fortsat klubber, at sikre sig at deres hold kan bære i sig selv, dvs. at man ikke udvider med endnu et hold, før man på stamholdet kan tilmelde 1 1⁄2 x det krævede spillere til en runde i holdturneringen. Anbefalingen er, at være minimum 6 spillere på et stamhold for at oprette endnu et hold, for divisoner hvor der spilles 4 kampe pr runde. Med et gennemsnit på 6 (,2) og en forventning om at ens spillere kan spille 2/3 af kampene, bør man kunne stille hold.
Lidt info om HT strukturen.
- Set i lyset af sidste sæsons højst usædvanlige playoffs, er vi blevet opmærksomme på at informationsniveauet omkring playoffs var mangelfuldt, Særligt tak til de nyere holdkaptajner for at fortælle os, at de savner information på hjemmesiden.
Strukturen og reglerne for op-/nedrykning har været uændret i mange år, og TU beklager at vi måske har taget for givet, at de deltagne klubber har kendt til disse regler og dermed været klar over hvad der præcist var på spil ifht oprykning i PO2. Sagen er den, at det aldrig er til at sige, præcist hvor mange oprykningspladser PO2 har til 2. division, før PO1 er færdigspillet. Først da ved vi hvor mange øst hold der rykker op og ned fra 1. division, og dermed, hvor mange hold der skal ”fyldes op med” i 2. division øst fra PO2. Som udgangspunkt vil det typisk være to pladser, men det kan svinge imellem nul og fire!
TU har derfor udarbejdet en oversigt over playoffstrukturen for holdturneringen (opdateret 23/24) gældende. DbgF playoff HT
- TU gør opmærksom på resultatstrukturen i DM for hold:
Resulttat gives til Danmarksmestrene fra Elitedivisionen til placeringerne nr. 1 – 3 (kun spillere der har været aktive på holdet). Følgende kriterier skal være opfyldt:
- Man skal have spillet minimum 1 kamp for HOLDET for at få titlen (det er ikke nok at være tilmeldt klubben).
- Hvis man har spillet 5 kampe eller mere for holdet får man titlen (= man er låst til holdet).
- Hvis man har spillet færre end 5 kampe for holdet, får man kun titlen, hvis man ikke har spillet flere kampe for andre hold.
En venlig reminder Husk at betale kontingent – til tiden. 😊 1. august 2024. Det hele er blevet meget lettere, du kan betale direkte på hjemmesiden, og du kan betale for flere ved at tilføje medlemmer.
På vegne af Turneringsudvalget,
Gitte Dalgaard
|