Akademiets forside | Lektion 10

 

Backgammon Akademiet

opgaver til Lektion 10:
slutspil – del 1

 

 

Opgave 1

Hvid skal rykke 41.

 

Opgave 2

Hvid skal rykke 21.

 

Opgave 3

Hvid skal rykke 42.

 

Opgave 4

Hvid skal rykke 44.

 

Opgave 5

Hvid skal rykke 44.

 

Opgave 6

Hvid skal rykke 44.

 

Opgave 7

Hvid skal rykke 21.

 

Opgave 8

Hvid skal rykke 21.

 

Opgave 9

Hvid skal rykke 42.

 

Opgave 10

Hvid skal rykke 31.

 

Svar

Opgave 1: Hvid spiller for at undgå gammon. Efter rykket skal så mange rul som muligt tage en brik af, hvis sort ikke ruller et dobbeltslag. Det rigtig ryk er 10/6 2/1. Efter rykket er det kun 21, som ikke tager en brik af. Rykker hvid 10/6 9/8 er alle hvids 1'ere på nær 11 dårlige. Sikken en forskel!

Opgave 2: Igen skal hvid undgå at gå gammon. 8/6 7/6 bringer begge brikker ind, men efterlader 55 som et dårligt nummer. Starter hvid med at rykke 7/5, kan hvid rykke 1'eren fra alle punkter på nær fra 5-punktet. Så er der ingen dårlige numre i næste rul.

Opgave 3: Der er ingen vej uden om at tælle! Spiller hvid ind på 5-punktet med 9/5 8/6, er der ingen 1'ere der virker næste gang. 32 virker heller ikke. Det giver 13 numre, der ikke tager en brik af næste gang. Rykker hvid 10/6 8/6 er der heller ingen 1'ere, der virker. 55 virker heller ikke. Det giver 12 numre, der ikke tager en brik af næste gang. Dvs. at 10/6 8/6 er det rigtige ryk.

Opgave 4: Hvid kan ikke dække 5-punktet og kan ikke undgå 55 som et dårligt nummer næste gang. Hvid må spille efter kun at efterlade én brik uden for hjemlandet. Med 15/3 10/6 efterlader hvid igen alle 1'ere samt 43 og 32 som dårlige numre, dvs. i alt 16 dårlige numre. Med fx 15/7 11/7 10/6 skal hvid bruge et dobbeltslag, og da 11 ikke virker, giver det 31 dårlige rul. 15/3 10/6 er det rigtige ryk.

Opgave 5: Hvid kan kun rykke på én måde uden at have brug for et dobbeltslag næste gang. 16/12 13/5 9/5 efterlader 23 dårlige numre. Men det er stadig langt bedre end at skulle bruge et dobbeltslag. 16/12 13/5 9/5 er det rigtige ryk.

Opgave 6: Nu kan hvid vælge mellem 2 træk. 14/6 12/8 10/6 efterlader 11 dårlige numre (10 1'ere og 55). 14/6 12/4 efterlader 13 dårlige numre (alle 1'ere og 32). 14/6 12/8 10/6 er det rigtige ryk.

Opgave 7: Hvid skal rykke 21. 12/9 giver 11 dårlige 1'ere. 12/10 2/1 giver 7 dårlige numre (32, 31, 21 og 11). 12/9 er det rigtige ryk.

Opgave 8: Hvid starter selvfølgelig med at tage en brik af med 1/off. Men hvad med 2'eren? 6/4 giver 7 gode 6'ere, 5 gode 5'ere og 3 gode 4'ere, dvs. 15 gode numre. Hertil kommer 33 og 22, i alt 17 gode numre. 3/1 giver alle 6'ere plus 55, 44, 33 og 22, i alt 15 gode numre. 6/4 1/off er det rigtige ryk.

Opgave 9. Vi tager en brik af med 4/off. Vi kan nu tage en brik mere af med 2/off og efterlade en brik på 6-punktet.  Det efterlader 9 dårlige numre (41, 32, 31, 21 og 11). Eller vi kan spille 6/4. Det gør alle 1'ere og 32 dårlige. I alt 13 dårlige numre. 4/off 2/off er det rigtige ryk.

Opgave 10: Hvid kan ikke få nogen brikker af. 6/3 er tvungen. Efter 2/1 er det kun 21, som er et dårligt nummer. Efter 3/2 er alle 1'ere på nær 11 dårlige. 6/3 2/1 er det rigtige ryk.

 

Akademiets forside | Lektion 10

DBgF.dk – Backgammon.dk – Dansk Backgammon Forbund