Akademiets forside | Lektion 6 | Lektion 7
Backgammon Akademiet
Opgave 1
Hvid skal rykke 32.
Opgave 2
Hvid skal rykke 43.
Opgave 3
Hvid skal rykke 41.
Opgave 4
Hvid skal rykke 31.
Opgave 5
Hvid skal rykke 62.
Opgave 6
Hvid skal rykke 62.
Opgave 7
Hvid skal rykke 31.
Opgave 8
Hvid skal rykke 62.
Opgave 9
Hvid skal rykke 62.
Opgave 10
Hvid skal rykke 52.
Opgave 1: Med en sort brik på baren og mulighed for angreb på yderligere en sort brik, er blitzen den hurtigste vej til gevinst. Hvid hitter med 6/3* og finder dernæst den 2'er, der bedst kan forstærke angrebet. Hverken 6/4, 8/6, 9/7 styrker angrebet, men med 13/11 har hvid 4 brikker, der kan angribe på 5-punktet. 6/3* 13/11 er det rigtige træk.
Opgave 2: Målet med blitzen er at lave en close out med så mange sorte brikker på baren som muligt. Så der skal også bygges punkter. Her er det rigtige træk at bygge 5-punktet med 9/5 8/5. En blitz er altid en afvejning mellem at hitte og at bygge.
Opgave 3: Hvis vi både kan hitte og bygge, så gør vi det. Her er det rigtige træk 6/5* 5/1. I en blitz betyder det som regel mindre, i hvilken rækkefølge punkterne i bordet bliver lavet, så 1-punktet er i en blitz (næsten) lige så godt som de øvrige punkter.
Opgave 4: Her kan hvid bygge 5-punktet og få et 4-punkts bord. Så derfor skal vi vel gøre som i opgave 2 og bygge bordet? Nej, for hvid har brug for flere brikker til at fuldføre angrebet og har ikke tid til bygge bordet nu. Hvid skal hitte med 13/10*. 1'eren er mindre vigtig, men da hvid med 1'eren ikke kan forbedre positionen på sin egen side af brættet, kan hvid rykke en af de bageste brikker fremad. Det rigtige træk er 21/20 13/10*.
Opgave 5: Hvid kan ikke ramme den sorte brik på 3-punktet og fortsætte blitzen. Hvid er foran med 20 pips og kan spille sikkert for nu. Hvis sort danser, kan hvid fortsætte blitzen i næste rul. Hvis sort kommer ind med en 3'er, er hvid stadig stor favorit. Hvid skal spille 15/13 14/8. Det efterlader kun 55 som hitnummer for sort.
Opgave 6: Med 2 sorte brikker på baren stiller sagen sig anderledes. Nu behøver hvid ikke at bekymre sig om at spille sikkert, men kan stille sine brikker, så sandsynligheden for at kunne bygge et punkt i bordet eller hitte den sorte brik på 3-punktet er så stor som mulig. Der er mange træk, der imødekommer det. Fx 15/9 10/8 eller 15/9 13/11. De 2 sorte brikker på baren giver hvid alle muligheder for at spille aggressivt.
Opgave 7: Med 2 sorte brikker på baren kan hvid tillade sig at gå målrettet efter blitzen. Det ser fristende ud at spille 8/5* og sætte en tredje brik på baren. Selv om det giver sort 2 direkte skud fra baren, kan det være risikoen værd. Men vi har allerede set, at i en blitz betyder det mindre, i hvilken rækkefølge punkterne laves. Så hvid skal i stedet spille 6/5* 5/3. Hvid opnår det samme antal punkter i bordet, men har kun ét blot i bordet.
Opgave 8: Når sort har fået etableret et anker i hvids hjemland, er blitzen forbi, og det er tid at skifte plan. Hvid kunne fortsætte blitzen med 8/2* 8/6, men det er forkert. Hvid skal spille 22/14 og håbe på at kunne løbe sejren hjem mod sorts holdespil.
Opgave 9: Når blitzen er ved at være tilendebragt, kan hvid begynde at tænke over defensiven. Her kan hvid forstærke angrebet med 14/8 13/11, men sort har kun 55 som en joker. Hvid skal nu se på sine egne dårlige numre. 55 eller 66 vil tvinge hvid til at spille brikker dybt ind i bordet og den bageste brik vil være fanget. Det rigtige træk er at befri den bageste brik og løbe med 24/16.
Opgave 10: Igen skal hvid være opmærksom på at få befriet de bageste brikker. Med 2'eren spiller hvid derfor 23/21. Det giver tilstrækkelig meget frihed til, at hvid kan tillade sig at forstærke angrebet ved at trække en brik ned fra midtpunktet. Nøglen er at indse, at de bageste brikker skal befries, mens tid er. Hvid kan spille 23/21 21/16 eller 23/21 13/8. Trækkene er stort set lige gode.